Att välja ett kassasystem för detaljhandeln kan vara svårt. Jämför den bästa detaljhandelmjukvaran som finns tillgänglig här!

Extendago

Butiker och kedjor

Liten catering

Kraftfull POS

Zettle logo

Zettle

Enkel POS

Gästfrihet

Koppling av betalningar

Lightspeed

Retail POS

Restaurant POS

Pålitligt kassasystem

Topp-10 Bästa POS-System För Detaljhandeln

Oavsett om du har ett litet detaljhandelsföretag eller ett stort, behöver du betydligt mer än ett kassaregister eller en kassalåda för att hantera din verksamhet. Ett POS-system är därför det rätta valet. Ett POS-system är ett oerhört viktigt verktyg i alla detaljhandelsföretag eftersom systemet hanterar betalningar, lager, och försäljningsstatistik helt automatiskt.

Ett POS-system är ett måste för alla detaljhandelsföretag som vill hålla korrekta register över försäljning och lagernivåer. Det låter dig få en överblick över hela din verksamheten och hjälper dig att bli snabbare på att fatta beslut. De flesta POS-system är också mycket enkla att använda, vilket innebär att även anställda som inte har några förkunskaper om POS-system kan hantera dem utan problem.

I den här guiden kommer vi att titta närmare på de 10 bästa POS-systemen för detaljhandeln i Sverige så att du kan göra ett lättare val. Vi har valt dessa 10 POS-system efter en ordentlig analys av saker såsom deras kostnad, kundrecensioner, och prestanda. Deras rankning baserades på deras popularitet och användning bland svenska återförsäljare. Den goda nyheten är att alla dessa är tillgängliga till ett överkomligt pris. Läs vidare för att lära dig mer.

Extenda Retail

extendago im

Extenda Retail POS rankar upprepat som en av de mest använda POS-systemen bland svenska detaljhandlare. Exempel på företag som har valt Extenda Retail inkluderar Kjell & Company, Apotek Hjärtat, Beijer Byggmaterial, och Grymmgrossisten. En anledning till detta är det faktum att Extenda Retail har funktioner som automatiserar och förenklar bl.a. lagerhantering och möjliggör även avancerad programvaruintegration. Extenda Retail används mest av större företag, men fungerar precis lika bra för mindre företag och butik.

Winpos

Detta POS-system används idag av 1,200+ kunder som driver sina verksamheter med hjälp av kring 15,000+ kassasystem som fungerar bra för alla möjliga typer av branscher. Med Winpos får du inte bara ett kassasystem som du kan förlita dig på, men även omfattande integrationsmöjligheter, och du betalar aldrig för tjänster du inte behöver och/eller använder som Winpos-kund. Du kan förvänta dig ett pris på kring 2,000 kr för att komma igång med denna lösning.

AdmiPro

AdminPro erbjuder tre olika versioner av sitt POS-system. Den första heter AnyShop Prime, som är en användarvänlig lösning som bygger på en robust touch-skärm som bl.a. inkluderar ett inbyggt kunddisplay och magnetkortläsare. Du som behöver utmärkt prestanda och maximal tillförlitlighet bör överväga lösningen Imprex Prime. Kassasystemet inkluderar allt man behöver för ett företag inom detaljhandeln. Den tredje versionen av detta POS-system heter Apexa. Lösningen är kompakt, elegant, och använder sig av en pekskärm med bakgrundsbelysning. Skärmen kan stå på en disk eller monteras på en vägg.

Yabie

Yabie har erbjudit sina kunder POS-lösningar sedan år 2017, och är bra för dig som söker efter ett komplett kassasystem som tillåter dina kunder att genomföra onlinebeställningar och betala för dina produkter på flera olika sätt. POS-systemet har marknadens lägsta transaktionsavgift, detta tack vare ett samarbete med Swedbank Pay, och det billigaste paketet kostar 499 kr per månad. Du som behöver en totallösning för din butik kan förvänta dig ett pris på 999 kr per månad.

Lexit

Du har kanske aldrig hört talas om Lexis, men detta POS-kassasystem har idag fler än 1,000 aktiva installationer i Skandinavien. Systemet används av bla kiosker, muséer, och klädbutiker, och du som har unika behov kommer att uppskatta det faktum att detta POS-system kan skräddarsys efter dina behov. Det som gör Lexit relativt unikt är att de individuella lösningarna som utgör systemet tillhandahålls främst via partner och återförsäljare, vilket innebär att du alltid får marknadsledande hård- och mjukvara som hjälper dig att driva ditt företag.

Zettle

zettle pos image

Om du letar efter ett väldigt kostnadseffektivt POS-system för din butik är Zettle absolut något att överväga. Zettle erbjuder en app-baserad mobilkassa som är helt gratis, och du som använder denna lösning behöver bara betala en transaktionsavgift på 1.85% när dina kunder väljer att betala med kort. Kostnaden för att betala med faktura innebär en avgift på 2,5%,, och en avgift på 10 kr när dina kunder betalar med faktura. Ett fysiskt kassasystem kostar minst 1,999 kr, medan en totallösning kommer att kosta kring 2,499 kr.

Shopify

När man säger Shopify tänker de flesta troligtvis på e-handelssidan som gör att vem som helst kan enkelt sälja sina produkter online. Shopify har dock även utvecklat ett väldigt imponerande POS-system som idag finns tillgänglig även för svenska företagare. Lösningen är ett allt-i-ett kassasystem för detaljhandelsföretag, och gör det lätt för dig att sälja produkter på ett sätt som får kunderna att komma tillbaka till din butik. Bland funktionerna hittar man t.ex. synkroniserade kundprofiler, alternativ för marknadsföring, och integrerade lojalitetsprogram. Det billigaste paketet kostar kring 300 kr per månad, medan totallösningen har ett pris på kring 3,000 kr per månad.

Delfi

Delfi POS är en enkel och flexibel POS-lösning som bl.a. erbjuder dig en priskontrollfunktion, POS-dator, fysiska kassalådor, kvittorullar, magnetkortsläsare, skannrar, kvittoskrivare, och en snygg kunddisplay. Med andra ord, allt man behöver i egenskap av detaljhandlare för att effektivt och enkelt kunna sälja produkter i en butik. Detta system kan även integreras med bl.a. elektroniska hyllkantsetiketter, handhållna terminaler, och print-lösningar. Bland existerande kunder hittar man exempelvis flera ICA-handlare, Bauhaus, och Bygg-Ole.

Nimpos

Vissa företag har ett behov av att hantera flera försäljningsställen, hålla koll på ditt lager, och samtidigt koppla verksamheten mot e-handel. Med Nimpos kan du göra allt detta och mer. Detta POS-system hjälper dig att skapa effektiva flöden för samtliga delar av din verksamhet. Från inköp och försäljning till bokföring och t.o.m. redovisning. Nimpos POS är även lätt att använda, och enkel att komma igång med.

TruePOS

TruePOS har ett av marknadens mest praktiska och användarvänliga gränssnitt. Varje kassasystem kommer med en väldigt lätthanterlig touchskärm och tydlig kunddisplay, och vid behov kan du även använda systemet som del av fysiska självbetjäningskassor. Med TruePOS får du bl.a. en rapport-app som visar din försäljning, möjligheten att fakturera direkt och enkelt från kassan, och du kan även generera automatiska dagsrapporter som hjälper dig med bokföringen.

Guide Till att Välja Det Bästa POS-Systemet För Ditt Företag

Nu när du vet om de bästa POS-systemen för detaljhandeln är det dags att ta reda på vad som gör dem så bra för företag. Så hur väljer du den perfekta lösningen för dina behov? Läs vidare för att ta reda på hur du väljer din POS-leverantör.

Funktionerna och lösningarna du får med ett POS-system för detaljhandeln är de viktigaste faktorerna att tänka på när du genomför ett köp. Du behöver ett system som är utrustat med alla nödvändiga verktyg du behöver för din butik.

Du bör också tänka på vilken typ av enheter du har och vilket operativsystem de körs på så att du kan välja en lösning som fungerar sömlöst på dem. Här är några relevanta överväganden när du väljer ett POS-system:

Användarvänlighet och Gränssnitt

Hur lätt är POS-systemet att använda? Vilken typ av användargränssnitt har systemet? Dessa är två frågor du behöver besvara innan du väljer rätt POS-lösning för ditt företag. En intuitiv design med ett tilltalande gränssnitt kan locka kunder och förbättra deras köpupplevelse.

Dina anställda behöver också veta hur man hanterar systemet utan krångel så att mänskliga fel kan förebyggas.

Kundupplevelse och Försäljning

Ett POS kassasystem som hjälper dig att få kontakt med dina kunder, bygga upp deras förtroende, och förbättra den övergripande köpupplevelsen är idealisk att överväga. Till exempel erbjuder vissa POS-system en ”klicka-och-hämta”-funktionalitet som gör att dina kunder kan beställa produkter online och hämta dem i din butik. Du kan också konfigurera sådana POS-system för att skicka automatiska orderuppdateringar, varningar, och SMS till dina kunder.

Lojalitet och Rabatter

Hur väl hanterar kassasystemet ett lojalitetsprogram och integrerade rabatter? Lojalitets- och belöningsprogram kan hjälpa dig att behålla befintliga kunder, öka deras utgifter och förbättra varumärkesimagen.

Många POS-system som kan låta dina kunder registrera sig för ett belöningsprogram och använda olika funktioner som prisfallsvarningar, automatiska rabatter på ombeställningar, o.s.v., kommer att visa sig vara extremt användbara.

Flexibilitet i Drift och Anpassning

Ditt POS-system bör tillåta dig att göra ändringar i enlighet med din affärsdynamik. Om du till exempel planerar att expandera till flera butiker eller starta en onlinebutik, bör programvaran erbjuda sömlös integration för drift av flera butiker. Det borde inte ta mycket tid eller ansträngning för dina anställda att lära sig systemets funktionalitet heller.

Ditt POS-system för detaljhandeln bör också innehålla anpassningsbara rapporter som kan ge dig realtidsinsikter om din affärsverksamhet. Du måste veta exakt hur din försäljning trendar så att du kan fatta effektiva affärsbeslut.

Flerkanalsdrift (M-handel)

Om du säljer produkter på flera kanaler som e-handelsbutiker, marknadsplatser, och fysiska butiker är det avgörande att ha en lösning som kan integrera dem alla. Det bör också tillåta dig att synkronisera lager över flera försäljningskanaler för att undvika eventuella avvikelser.

Ett bra exempel skulle vara Shopify POS, som låter dig hantera din onlinebutik eller webbplats tillsammans med en offlinebutik utan problem. Produkttillgänglighet, prissättning, och orderhantering kan synkroniseras över alla dina försäljningskanaler.

Kundrelationshantering (CMR)

Att möjliggöra kundrelationshantering är en annan viktig egenskap som du bör leta efter när du väljer ett POS-system för detaljhandeln. Det låter dig få värdefulla insikter om dina kunders köpvanor och preferenser, vilket kan visa sig vara extremt användbart.

Med denna information kan du erbjuda dem relevanta rabatter och lojalitetsprogram för att öka försäljningen. Det kommer också att låta dina kunder spåra sina tidigare köp, bytes- och returpolicyer, och till och med begära offerter för produkter som inte är tillgängliga i din butik.

Personalledning

POS-system är utmärkta verktyg för att effektivisera detaljhandelns arbetsstyrka. De kan hålla reda på dina anställdas arbetstider, närvaro, och resultatrapporter.

Att ha realtidsdata om anställningar, löner, och till och med uppsägningar är mycket avgörande i en bransch som är känd för att ha en hög personalomsättningshastighet. Ett bra POS-system bör tillåta dig att hantera din arbetsstyrka sömlöst.

Säkerhet och Efterlevnad

Ett modernt POS-system bör erbjuda funktioner som 2-faktors autentisering, end-to-end-kryptering, och PCI-kompatibilitet. Dessa funktioner låter dig säkra din data och skydda den från säkerhetshot, särskilt i dagens värld där POS-system för detaljhandeln blir populära mål för hackare.

Flera Betalningshanteringsalternativ

Kredit-, debet-, och andra alternativa betalningsmetoder är mycket populära bland svenska kunder idag. Ditt POS-system bör ge stöd för alla typer av betalningshanteringsalternativ så att du inte går miste om försäljning.

Du måste också kontrollera om den erbjuder stöd för 3-D Secure och magstripe-teknik. Dessa POS-funktioner kommer att göra onlinebetalningar säkrare.

Vilka Fördelar Kan du Förvänta Dig av ett POS-System För Detaljhandeln?

När du väljer rätt kassasystem för dina försäljningsställen kommer du att kunna ta ditt företag till högre höjder än någonsin förr eftersom allt kommer att fungera smidigt utan några som helst hinder. Du kommer också att kunna optimera kostnaderna och maximera försäljningen, vilket gör att ditt företag kan växa exponentiellt.

När du är beväpnad med denna teknik hjälper den dig att anpassa din butikslayout så att kunderna enkelt kan hitta det de behöver. De skulle också kunna se de olika produkterna som erbjuds via en pekskärm och se deras respektive detaljer innan de gör ett köp.

Programvaran kan också hjälpa dig att ta bättre kontroll över lagerhanteringen genom att spåra de varor som finns tillgängliga i din butik, uppdatera dig om lagernivåer, inkommande beställningar, och så vidare. Du kan till och med kunna identifiera problem med låga lager innan de inträffar så att du undviker en brist på produkter till salu när kunder börjar översvämma din butik.

Du bör kunna generera rapporter när det behövs, spåra försäljningshistorik över tid, analysera data, och därigenom fatta bättre beslut. Det är också viktigt att notera att du skulle, i bästa möjliga fall, kunna integrera dessa system med din webbplats för att få fler kunder.

Det bästa POS-systemet kommer med en mängd olika funktioner. Exempelvis integration, lagerhantering, och POS-hårdvarustöd som kan hjälpa dig att driva ditt företag sömlöst utan några komplikationer alls.

Du bör gå igenom onlinerecensionerna för ett visst POS-system innan du gör ett slutgiltigt val eftersom du på så sätt kommer att veta vad andra företagare och butiksägare har att säga om systemet som du ska investera i.

Vilket är Det Bästa POS-Systemet För Mitt företag?

Detaljhandelsföretag finns i alla former och storlekar. Var och en har sin egen unika uppsättning krav när det kommer till ett POS-system. Medan en liten butik kommer att behöva något grundläggande, kommer en storskalig butik troligtvis att kräva avancerade funktioner.

Till exempel kan Extenda Retails programvara konfigureras för lagerhantering och enkel spårning, kundrelationshantering, och automatiserad försäljningsstatistik även om du har flera butiker. Extenda Retail kan till och med integreras med externa system som exempelvis kassalådor, etikettskrivare, vågar, och streckkodsläsare för att erbjuda en komplett detaljhandelsupplevelse.

Ett modernt POS-system bör erbjuda följande funktioner:

  • Hårdvarukompatibilitet
  • Snabb bearbetning
  • Fokus på kundupplevelsen
  • En hög grad av anpassning för unika behov
  • Integration med tredjepartssystem

Några av de saker du bör tänka på när du väljer en POS för ditt företag inkluderar:

  • Företagsstorlek: Ditt företags storlek avgör vilken typ av POS du behöver installera. En liten butik kan använda ett grundläggande POS-system, men stora företag kommer att kräva avancerad och fulladdad programvara med POS-funktioner som t.ex. streckkodsläsare och högupplösta skärmar för bättre synlighet.
  • Kundbas: Om ditt företag vänder sig till en nischad kundbas, måste du välja programvara som kan anpassas för att passa deras behov. Systemet bör ge flera alternativ för betalningsbearbetning och till och med tillåta dig att bygga en gemenskap kring ditt varumärke.
  • Verksamhet: Vilken typ av detaljhandel utför ditt företag? Säljer du vanliga matprodukter eller modeartiklar? Erbjuder ni bokningar och leveranser också? Dessa typer av frågor kommer att avgöra vilken typ av kassasystem du behöver köpa.
  • Integration: Ditt företag kan behöva integration med andra typer av system of funktioner, exempelvis lagerhanteringsfunktioner och/eller spårning av lagerutrymme, för bättre resultat. Du bör kontrollera om kassasystemet du köper erbjuder stöd för flera integrationer eller inte.
  • Budget: Ett modernt detaljhandelssystem på den svenska marknaden kan kosta allt mellan 0 kr till 100,000+ kr beroende på vilken typ av butik du har. Du måste ha en bra budget på plats innan du börjar leta efter lämpliga POS-lösningar.
  • Hårdvarukonfigurationer: Du bör kontrollera om POS-systemet du väljer erbjuder kompatibilitet med flera butiker. För en medelstor butik räcker en POS-terminal med pekskärm. Men för ett stort företag erbjuder system med högupplösta skärmar och streckkodsläsare bättre synlighet och bekvämlighet för kunderna.

Vår Slutsats

Som du kan se finns det många utmärkta POS-lösningar att välja mellan. Du kan helt enkelt köpa ett grundläggande kassasystem eller välja avancerad programvara komplett med streckkodsläsare och kassalådor. Hur som helst, se till att POS-systemet du till slut väljer åtminstone erbjuder stöd för kreditkortsbetalningar och flera typer av integrationer.

Extenda Retail är det perfekta valet för medelstora svenska detaljhandelsföretag. Systemet erbjuder avancerade funktioner som streckkodsskannrar, kassalådor, etikett- respektive kvittoskrivare, och högupplösta skärmar för att erbjuda en komplett detaljhandelsupplevelse.

Högupplösta skärmar och drift i flera butiker är ett måste för stora butiker medan små företag bör överväga att köpa system med små skärmar och grundläggande funktioner.